4 mei heropent Kinecoach!

U kan telefonisch (014/308.300) een afspraak inplannen vanaf woensdag 29/04. U kan ons elke werkdag telefonisch bereiken tussen 09:00u en 12:00u.
Tgv de huidige COVID-19 crisis wijzigt onze praktijkwerking. We zijn in de mogelijkheid om gestructureerde veiligheidsmaatregelen te treffen. Wij verwachten dan ook dat iedereen zich hieraan houdt. Na het inplannen van een telefonische afspraak ontvangt u via mail gedetailleerde richtlijnen die het voor iedereen aangenaam en zo veilig mogelijk maken.

Rugpijn

Heb je er ooit al eens over nagedacht hoe we over pijnklachten denken? Dat we een pijnscheut in onze rug al snel associëren met “Hier geraak ik nooit meer vanaf. Mijn rug is versleten. Dit zal altijd een zwakke plek blijven” en een pijnscheut in onze enkel of elleboog associëren met “Als ik hiermee rustig aan doe, komt het vast weer goed”.

Omgaan met rugklachten

Hoe we denken over pijn en hoe we hiermee omgaan, blijkt ook afhankelijk van de situatie waarin ze ons bevinden. Zo zal een skihelling afglijden met rugpijn nog wel lukken, maar wanneer we het afval moeten sorteren, zal die rugpijn ervoor zorgen dat we – als we de vrouwen mogen geloven,  voornamelijk mannen – dit uitstellen.
Iedereen denkt te weten dat rugpijn gevaarlijk is en uiteraard is dit zo bij een snelheids-impact trauma of mogelijks bij niet-belastingsafhankelijke klachten. Maar in essentie bestaat onze rug – net zoals onze elleboog of enkel – uit gewrichten die moeten bewegen en spieren die deze controleren.

Durf te bewegen

Durven bewegen, durven blijven bewegen, je niet laten afschrikken door een negatieve ervaring of een verhaal van een andere die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt, is de belangrijkste tip die wij als kinesitherapeuten dan ook willen meegeven. Je hoeft niet altijd voorzichtiger te zijn met een “zwakke rug” dan met een “zwakke” enkel. Dit hypothekeert vaak je eigen revalidatie en het uiteindelijke resultaat.